Nun zur Europa-Fahrt von I-29.
Wiederum als Quelle: (eine wirklich sehr gute Seite)
http://www.combinedfleet.com/I-29.htm10 October 1943:
Cdr Kinashi Takakazu (former CO of I-19 and victor over USS WASP (CV-7) is assigned as the Commanding Officer. Cdr (Captain posthumously) Izu is reassigned as the Commanding Officer of I-11 and KIA in 1944.
Kinashi Takakazu übernahm also I-29 am 10. Oktober 1943. (Hier ist die Schreibweise seines Names übrigens genau entgegengesetzt zu Wikipedia, was richtig ist, ich weiß es nicht, wobei der oben genannten Seite wohl eher zu trauen ist. Ich verzichte daher auch einfach mal darauf, bei den Japanern Dienstgrade zu nennen. In den englischen Texten findet sich eh nur die englische Bezeichnung, und die Übersetzungsverhältnisse zwischen den Dienstgraden muß nicht immer eins zu eins sein.)
5 November 1943:
Departs Kure.
Am 5. November 1943 läuft I-29 aus dem japanischen Kure aus.
14 November 1943:
Arrives at Singapore. I-29 is loaded with 80 tons of raw rubber, 80 tons of tungsten, 50 tons of tin, 2 tons of zinc and 3 tons of quinine, opium and coffee.
Am 14. November 1943 läuft I-29 in Singapur ein und wird in den folgenden Tagen wiederum bis obenhin mit Rohstoffen beladen. Man beachte die Mengenangaben und bedenke, daß dies alles in ein U-Boot gestopft wurde, was ja nicht einfach nur zur nächsten Insel übersetzen, sondern von Singapur nach Frankreich fahren sollte !!
5 December 1943:
Singapore. Captain Uchino Shinji's I-8 arrives from Brest, France. Cdr Kinashi discusses conditions in the Atlantic with Uchino. Kinashi then contacts the Naval General Staff through channels and requests permission to remove the I-8's FuMB 1 "Metox" radar detector that she received from the U-161 and reinstall it on I-29. The NGS grants permission.
Am 5. Dezember läuft das aus Europa zurückkommende I-8 in Singapur ein. Die beiden Kommandanten tauschen sich untereinander aus und der Kommandant von I-29 übernimmt das Metox-Radar von I-8, welches dieses Boot vom deutschen U-161 erhalten hatte.
16 December 1943:
-29 departs Singapore for Nazi-occupied France on a "Yanagi" mission. I-29 is coded "Matsu" (Pine) by the Japanese and "U-Kiefer" by the Germans. She is the fourth IJN submarine to undertake such a mission. [3]
Among the I-29's 16 passengers are Navy officers, specialists and engineers. Most of I-29's passengers had been scheduled to depart with I-34, but she was sunk off Penang before they could board. I-29's passengers include Rear Admiral Kojima Hideo (former CO of CL KASHII), Naval Attaché to Germany, Cdr Muchaku Senmei, Naval Attaché to Spain, Cdr (later Captain) Ogi Kazuto, Assistant Naval Attaché to Germany and two Mitsubishi engineers. Cdr Nahamori Yoshio, a specialist in aircraft ordnance, carries the plans of obliquely firing cannons invented by Captain Kozono Yasuna. The Germans also use slanted "Schräge Musik" (Jazz Music) cannons in the Luftwaffe's night fighters.[
Am 16. Dezember 1943 läuft I-29 aus Singapur aus. Neben der enormen Ladung und der eigentlichen Mannschaft, befinden sich noch 16 weitere Passagiere an Bord. Die Enge an Bord muß extrem gewesen sein, ...
Hier im Forum kam vor einigen Monaten mal etwas über die sogenannte "Schräge Musik" der deutschen Nachtjagd und deren Pendant der Japaner. Auch der Austausch über diese Techniken erfolgte mittels der eingereichteten Pendel-U-Boote.
23 December 1943:
Early in the morning, I-29 refuels from small German supply ship BOGOTA. She takes on 120-tons of diesel oil in six hours and some food. This is the only refueling I-29 undertakes during her journey to France.
Am 23. Dezember 1943 wird das japanische U-Boot vom deutschen Versorgungsschiff "Bogota" mit Treibstoff versorgt.
8 January 1944:
I-29 passes S of Madagascar. That same day, Allied special intelligence codebreakers decipher a signal that indicates I-29 will be at 39S, 42E on 11 January.
Am 8. Januar 1944 ist das Boot auf Höhe südlich von Madagaskar.
16 January 1944:
I-29 rounds the Cape of Good Hope and enters the Atlantic.
Am 16. Januar 1944 wird das Kap der Guten Hoffnung passiert und die Ãœberfahrt in den Atlantik vollzogen.
12 February 1944:
I-29 makes a rendezvous with Oberleutnant Hans-Werner Offermann's U-518 SW of the Azores. I-29 takes aboard three German technicians who install a new FuMB 7 "Naxos" radar detector on her bridge. Then the U-518 detaches for the Caribbean.
Am 12. Februar 1944 kommt es zu einem vorher über Funk verabredeten Treffen mit dem deutschen Boot U-518. Die Deutschen installieren an Bord von I-29 das neue Naxos-Radarsystem.
13 February 1944:
I-29 refuels from Oberleutnant Bruno Studt's U-488, a 1,668-ton surface displacement "Milchkuh" (Milk Cow). She is spotted by a RAF patrol plane but manages to escape.
Am 13. Februar 1944 wird I-29 noch einmal durch die Milchkuh U-488 aufgetankt.
4 March 1944:
At night, off Cape Finisterre. The surfaced I-29 is illuminated by a patrol plane carrying a "Leigh Light" but manages to escape unharmed.
Am 4. März 1944 wird Kap Finisterre passiert.
9 March 1944:
I-29 enters the Bay of Biscay. She arrives too early and spends the night at the bottom.
Am 9. März 1944 ist die Bucht der Biskaya erreicht, jedoch einen Tag früher als festgelegt. Daher legt sich das japanische Boot die Nacht über auf Grund.
10 March 1944:
In the morning, I-29 rendezvouses with five Junkers 88C-6 escorts. In the afternoon, German destroyers Z-23 and ZH-1 and torpedo boats T-27 and T-29 arrive. They instruct Cdr Kinashi not to dive in case of an air attack. and escort the I-29 towards Lorient.
Allied communications-intelligence learns I-29's route and schedule. Four RAF de Havilland "Mosquito" FB.XVIIIs from No. 248 Squadron, escorting two Special Detachment "Tsetse" Mosquitoes armed with 57-mm cannon, are sent to attack the submarine and its escorts. The RAF finds the ships off Cape Penas being circled by eight Junkers Ju-88C-6s from Zerstörergeschwader ZG 1 at Cazaux. The Mosquito fighters attempt to draw the German fighters away so that the Tsetses can attack the ships. The fighters succeed in downing one Ju-88C-6, flown by the German flight leader. I-29 is undamaged in the action.
After 1700, I-29 and her escorts are attacked by more than ten Allied aircraft, including RAF Bristol "Beaufighter" flak suppressors and Consolidated B-24 "Liberator" bombers, but all bombs aimed at I-29 miss.
Am darauffolgenden 10. März 1944 wird das japanische U-Boot von der deutschen Kriegsmarine empfangen. Eine Eskorte, bestehend aus zwei Zerstörern, zwei Torpedobooten und einem kleinen Luftschirm soll das Boot sicher nach Lorient geleiten.
Die Briten ihrerseits versuchen das Boot zumindest anzugreifen. Hier fasse ich mich mal kurz, ...
11 March-15 April 1944:
The I-29 arrives safely at Lorient. She anchors next to Kapitänleutnant Max Wintermeyer's U-190. The U-boat's crew cheers and waves welcoming greetings to I-29's crewmen on parade in their dress uniforms on her deck. Later, I-29 is berthed in one of Lorient's massive Keroman bunkers.
Lorient is the home of the 2nd U-Flotille "Saltzwedel" commanded by Knight's Cross winner Fregattenkapitän (later Kapitän zur See) Ernst Kals (former CO of U-130) and the 10th U-Flotille commanded by Knight's Cross winner Korvettenkapitän (later Konteradmiral, Bundesmarine) Günter Kuhnke (former CO of U-28). The German submariners entertain I-29's officers at a dockside bar at Lorient. The bar's low ceiling rafters are covered with the carved signatures of U-boat officers. I-29's Chief Engineering Officer Lt Taguchi Hiroshi, her Chief Navigation Officer Lt Otani Hideo and several other of I-29's officers carve their signatures into the rafters.
Later, the Germans host I-29's entire crew in their luxurious Château de Trévarez that overlooks the small town of Châteauneuf-de-Faou. Cdr Kinashi and I-29's crew are well fed, engage in competitive sports and party with their German counterparts. The Kriegsmarine arranges a train trip to Paris for I-29's crew. One of their sightseeing stops is at the Palais de Chaillot that houses the French Maritime Museum and overlooks the Eiffel Tower.
Am 11. März 1944 läuft I-29 unbeschadet in Lorient ein. Der Aufenthalt der Japaner dauert rund ein Moment, und ihnen wird scheinbar auch allerhand geboten, inklusive einer Fahrt nach Paris, ...
Cdr Kinashi travels to Berlin. Adolf Hitler presents him with the Iron Cross, 2nd Class for sinking the USS WASP.
Kinashi reist in dieser Zeit nach Berlin, wo er von Hitler empfangen wird und von diesem mit dem Eisernen Kreuz II. Klasse ausgezeichnet wird. Diese Verleihung erfolgte als Anerkennung für die Versenkung des amerikanischen Flugzeugträgers "USS Wasp".
(Damit man dies einordnen kann, hatte ich vorhin den kleinen Umweg über die einleitende Bio von Kinashi gemacht. Seine Erfolge bei Guadalcanal brachten ihm somit nicht nur die Audienz bei seinem Kaiser Hirohito, sondern auch die Einladung nach Berlin zu Hitler ein.)
Meanwhile during her stay, four Japanese Type 96 25-mm AA guns are removed from the I-29 and replaced by a German 37-mm Krupp AA gun and one quad 20-mm Mauser 'Flakvierling'. I-29 embarks 18 passengers (including four Germans) and takes on an HWK 509A-1 rocket motor used on the Me-163 "Komet" interceptor and a Jumo 004B engine used on the Me-262 jet fighter.
In der Zwischenzeit wird I-29 für die lange Rückreise vorbereitet und wieder mit allerhand deutschen Rüstungsgütern und Unterlagen beladen.
16 April 1944:
I-29 departs Lorient, escorted by seven M-class minesweepers. She carries drawings of the Isotta-Fraschini torpedo boat engine, a V-1 "buzz bomb" fuselage, TMC acoustic mines, bauxite and mercury-radium amalgam.
Technical Cdr Iwaya Eiichi carries blueprints of Messerschmitt Me-163 "Komet" rocket interceptor and Me-262 jet fighter and Captain Matsui is in possession of plans for rocket launch accelerators. The officers also carry plans for a glider bomb and radar equipment. Twenty "Enigma" coding machines are included in the cargo.
Am 16. April 1944 läuft I-29 wieder aus Lorient aus. An Bord befinden sich dieses Mal allein wiederum 20 "Enigma"-Maschinen.
11 June 1944:
South Atlantic. I-29 and I-52, the next "Yanagi" submarine enroute to Lorient, pass each other. The submarines do not communicate, but Cdr Kinashi picks up some German radio traffic addressed to the I-52.
Am 11. Juni 1944 begegnen sich im Süd-Atlantik das nach Japan zurückfahrende I-29 und das inzwischen fünfte auf die Reise nach Europa geschickte Boot I-52, ohne daß sich jedoch beide Kommandanten miteinander austauschen.
29 June 1944:
I-29 enters the Indian Ocean.
Am 29. Juni 1944 hat I-29 wieder den Indischen Ozean erreicht.
14 July 1944:
I-29 transits the Straits of Malacca and arrives safely at Singapore at 1030. I-29's passengers, including Iwaya and Matsui, disembark at Singapore with their plans and documents and proceed by air to Japan, but most of the German scientific cargo remains aboard.
Am 14. Juli 1944 läuft I-29 in den Hafen von Singapur ein. Die Passagier verlassen das Boot und wollen die Reise nach Japan mit dem Flugzeug fortsetzen. Die Unterlagen und Dokumente nehmen sie mit. Die materiellen Rüstungsgüter verbleiben an Bord.
15 July 1944:
Allied codebreakers intercept a signal that indicates the I-29 arrived at Singapore the previous day. Soon thereafter, Allied communications-intelligence intercepts a message to Tokyo from Berlin that details the I-29's strategic cargo.
20 July 1944:
I-29 transmits its detailed itinerary to Japan. The U.S. Navy's Fleet Radio Unit, Pacific's (FRUPAC) communications-intelligence at Hawaii intercepts and deciphers the message. FRUPAC alerts CINCPAC of I-29's planned route and schedule from Singapore to Japan. COMSUBPAC sends an "Ultra" signal to Cdr W. D. Wilkins' wolfpack ("Wilkin's Wildcats") consisting of Wilkins' USS TILEFISH (SS-307), ROCK (SS-274) and SAWFISH (SS-276) to intercept I-29 in the Luzon Strait.
22 July 1944:
At 0800, I-29 departs Singapore for Kure with ten cadets of the submarine and navigation schools embarked.
Am 22. Juli 1944 läuft I-29 wieder aus Singapur aus, um das japanische Kure anzulaufen. Die Allierten haben jedoch inzwischen vom Boot und vor allem auch von der Ladung erfahren.
Hier mache ich es wieder kurz. Die Jagd auf I-29 war letztendlich erfolgreich. Am 26. Juli 1944 wurde es vom amerikanischen U-Boot "Sawfish" versenkt. Die für Japan so wichtigen Rüstungsgüter gehen verloren.